
Kuulostaako 1200 kiloinen ja 400 hevosvoimainen ratakilpa-auto nopealta? Entä jos kyseisen auton saisi ostaa alle kymmenellä tuhannella eurolla? Locost-luokan autoissa on tarjolla vastaava tehopainosuhde ja sellaisen saa hankittua edellä mainittuun hintaan.
Suomessa jo vuodesta 2005 ajetun Locost-luokan autot ovat kopiota Colin Chapmanin vuonna 1957 julkaisemasta Lotus Seven urheiluautosta. Locost-sarjan on tarkoitus olla yksi Suomen edullisimmista kilpasarjoista ja luokan autojen nopeus perustuu juuri niiden kevyeen rakenteeseen. Autoissa on teräsputkirunko, kolmiotukivarret edessä ja perinteinen jäykkä taka-akseli. Niiden teho on 140–210 hv ja paino vastaavasti 420–700 kg.
Speedcar Xtrem 750 laittaa tehopainosuhteen vielä Locostiakin paremmaksi

Putkirunkoinen Crosskart-auto painaa vain 300 kg ja sitä vauhdittaa 150 hevosvoinen moottori. Tämä antaa sille nollasta sataan kiihtyvyyden reilussa kolmessa sekunnissa, joka tekee autoista yksiä nopeimpia rallicross-radoilla.
Molempien luokkien edustajat, Locost Finland ry ja Speedweekend, ovat Hanaa Expossa esittelemässä toimintaansa.