Locost ja Speedcar Xtrem – vauhtia kohtuukustannuksin

Locost-auton teho on 140–210 hv ja paino 420–700 kg. Kuva: Marko Mäkinen.

Kuulostaako 1200 kiloinen ja 400 hevosvoimainen ratakilpa-auto nopealta? Entä jos kyseisen auton saisi ostaa alle kymmenellä tuhannella eurolla? Locost-luokan autoissa on tarjolla vastaava tehopainosuhde ja sellaisen saa hankittua edellä mainittuun hintaan.

Suomessa jo vuodesta 2005 ajetun Locost-luokan autot ovat kopiota Colin Chapmanin vuonna 1957 julkaisemasta Lotus Seven urheiluautosta. Locost-sarjan on tarkoitus olla yksi Suomen edullisimmista kilpasarjoista ja luokan autojen nopeus perustuu juuri niiden kevyeen rakenteeseen. Autoissa on teräsputkirunko, kolmiotukivarret edessä ja perinteinen jäykkä taka-akseli. Niiden teho on 140–210 hv ja paino vastaavasti 420–700 kg.

Speedcar Xtrem 750 laittaa tehopainosuhteen vielä Locostiakin paremmaksi

Speedweekendin osastolla olevat autot ovat yksiä maailman nopeimpia rallicrossautoja autojen tehopainosuhteen ollessa noin 150 hv/300 kg.

Putkirunkoinen Crosskart-auto painaa vain 300 kg ja sitä vauhdittaa 150 hevosvoinen moottori. Tämä antaa sille nollasta sataan kiihtyvyyden reilussa kolmessa sekunnissa, joka tekee autoista yksiä nopeimpia rallicross-radoilla.

Molempien luokkien edustajat, Locost Finland ry ja Speedweekend, ovat Hanaa Expossa esittelemässä toimintaansa.